Wanneer we het hebben over bewegen is een van de meest gestelde vragen wat is matig intensief bewegen eigenlijk? In dit artikel leg ik je precies uit wat matig intensief bewegen is, hoe je het volhoudt en wat je zoal kunt doen.

 

In dit blog lees je alles over:

 

Waarom moet ik matig intensief bewegen?

Je moet matig intensief bewegen om de conditie op peil te houden en het verouderingsproces te remmen. En dat is belangrijk om de dingen die je leuk vindt in het leven langer te kunnen blijven doen. Naast de gezondheidsvoordelen blijft je dus ook langer genieten van het leven. Daarnaast verkleint het ook de kans op allerlei chronische aandoeningen.

 

Wat is matig intensief bewegen?

Matig intensief bewegen is een inspanning die goed vol te houden is, maar waarbij wel de hartslag verhoogd en ook de ademhaling iets versnelt. Graadmeter is dat je nog steeds een gesprek kunt voeren.

 

Wat doet matig intensief bewegen voor mijn gezondheid?

Regelmatig gematigd intensief bewegen vermindert de kans op botbreuken, hart- en vaatziekten, diabetes en andere chronische aandoeningen.

 

Val ik af van matig intensief bewegen?

Door matig intensief te bewegen verhoog je de stofwisseling. Dit is één van de factoren die ervoor zorgen dat je afvalt. Afvallen doe je echter enkel als er minder calorieën worden ingenomen dan dat er worden verbruikt. Dus voeding is hierbij ook een belangrijke factor. Van alleen matig intensief bewegen val je dus niet perse af.

 

Wanneer beweeg ik teveel of te weinig?

Je beweegt teveel wanneer het moeilijk is vol te houden en te weinig als het geen effect heeft. Teveel bewegen kan ervoor zorgen dat je blessures oploopt. Om dat te voorkomen is het belangrijk om ook voldoende rust te nemen.

 

Hoe vaak moet ik matig intensief bewegen?

Een goed beweegdoel zou zijn om dagelijks 30 minuten te bewegen. En dat het liefst 7 dagen per week. Er is geen aparte beweegnorm voor ouderen. Dit is onze visie op bewegen ongeacht je leeftijd.

 

Hoe begin ik met matig intensief bewegen?

Begin voorzichtig en rustig. Laat je begeleiden door een professional en doe vooral niet teveel. Of train mee met de trainingen van VitaalPlus. Die zijn speciaal ontwikkelt om jou rustig te laten wennen aan voldoende beweging.

 

Hoe matig intensief wandelen?

Zorg ervoor dat als je wilt gaan wandelen dat je er voldoende tempo inhoudt dat de ademhaling versnelt en de hartslag omhoog gaat. Natuurlijk kun je met de hond wandelen. Maar die staat ook vaak te snuffelen waardoor je zelf ook stilstaat. Dit valt dus eigenlijk niet onder matig intensief wandelen. Zorg er ook voor dat de intensiteit niet te hoog is. Je beweegt teveel of te zwaar wanneer het steeds moeilijker is om op te brengen en het lichaam vermoeid en futloos wordt.

 

Voorbeelden matig intensief bewegen

Voorbeelden van matig intensief bewegen zijn:

  • Wandelen
  • Fietsen
  • Traplopen
  • Zwemmen (rustig)
  • Huishoudelijke klussen als ramen lappen en stofzuigen
  • Tuinieren

 

Wat is het verschil tussen matig intensief bewegen en intensief bewegen?

Matig intensief bewegen geeft meer gezondheidsvoordelen dan intensief bewegen. Zowel fysiek als mentaal. Te intensief bewegen kan het immuunsysteem aantasten en maakt je vatbaarder voor virussen en bacteriën. Voordeel van matig intensief bewegen is dat de belasting voor de gewrichten minder is. Intensief bewegen is een uitstekende manier om calorieën te verbranden en fitter te worden, maar is dus ook meer belastend.

 

Conclusie

Kortom matig intensief bewegen is belangrijk voor je gezondheid. Het vermindert de kans op allerlei (chronische) ziektes. Het helpt je om meer conditie op te bouwen. Je wordt erg energieker van en kunt langer genieten van de dingen die jij belangrijk vindt in het leven. Matig intensief bewegen doe je al met 30 minuten per dag. Wij vinden dat je dat ongeacht je leeftijd 7 dagen per week zou moeten doen voor het beste resultaat. Maar zorg ervoor dat je niet teveel en te intensief beweegt. Dit kan de kans op blessures verhogen en maakt je futloos. Om dat te voorkomen neem je voldoende rust.