Iedereen weet in meer of mindere mate wel dat bewegen belangrijk is voor je gezondheid. Maar verder zijn er nog veel onduidelijkheden over wat de invloed van bewegen op je gezondheid tot aan hoeveel je nou echt moet bewegen. In dit artikel geven we antwoorden op deze vragen en geven we je tips waar je als 60 plusser op kunt letten wanneer het gaat om voldoende bewegen.

In dit artikel lees je meer over:

 

Waarom is bewegen belangrijk?

Een van de meest gestelde vragen blijft waarom bewegen nou eigenlijk belangrijk is. Naast dat het je algemeen welbevinden bevordert is het ook goed voor de spieren en botten.

Wat doet bewegen lichamelijk met je?

Bewegen heeft een positieve invloed op je lijf en gezondheid. Zo verkleint het de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en versterkt je spieren en botten. Maar bewegen heeft ook  een gunstig effect op het gewicht, de bloeddruk, darmfunctie en de seks.

Hoe zit dat met het geestelijk welzijn?

Bewegen vermindert stress en heeft een positief effect op het humeur. Daarnaast verhoogt de fitheid en de kwaliteit van leven doordat je langer onafhankelijk kan blijven.

 

Hoeveel vaak per dag moet ik bewegen?

Het maakt eigenlijk niet uit hoe oud je bent. Van tiener tot veertiger tot 60plusser. Iedereen doet er verstandig aan om regelmatig te bewegen en daarvoor geldt eigenlijk dezelfde beweegnorm. VitaalPlus adviseert je om per dag 30 minuten te bewegen. Het liefst achter elkaar, want dat heeft de meeste invloed op je gezondheid. Maar 3x per dag 10 minuten is ook goed. Bijvoorkeur beweeg je zeven dagen per week.

 

Wanneer beweeg ik teveel?

En wanneer je te weinig kunt bewegen, is het natuurlijk ook zo dat je teveel kunt bewegen. Het gaat erom dat je dagelijks een half uur gematigd intensief inspant. Dat houdt in dat de ademhaling versnelt en de hartslag omhoog gaat. Je gaat een beetje hijgen, maar je kunt nog wel een gesprek voeren. Als dat niet meer gaat dan is de intensiteit te hoog. Je beweegt ook teveel als het steeds moeilijker wordt om het op te brengen, het lichaam vermoeid raakt en je futloos wordt.

Wat is het effect van teveel bewegen?

Wanneer je teveel beweegt zorgt dat voor blessures en oververmoeidheid. Je lichaam heeft dan teveel energie nodig om te herstellen en dat gaat niet. Vaak werkt teveel bewegen averechts. In plaats van dat je er fitter van wordt takel je sneller af. Let er dus goed op dat je niet teveel beweegt en neem voldoende rust.

 

Wat kan ik doen om te dagelijks te bewegen?

Om dagelijks te bewegen kun je het beste proberen om een vaste routine in te passen. Dat kan zijn een specifiek programma volgen, een vast moment op de dag zoeken om te gaan bewegen of je aansluiten bij een groepje.

 

Hoe houd ik dagelijks bewegen vol?

Om het vol te houden is het allereerst belangrijk dat het LEUK is. Doe geen activiteiten die niet leuk zijn. Zorg er verder voor dat het vol te houden is. Maak het jezelf niet te moeilijk. Maar probeer het op een zo prettig mogelijke manier aan je leven toe te voegen. En zorg tenslotte voor afwisseling. Want van saaiheid word je ook niet gelukkig.

 

Conclusie

Voldoende bewegen is goed voor lijf en geest. 30 minuten per dag is daarbij de beweegnorm. Meer mag natuurlijk altijd, maar zorg dat je niet teveel en te intensief beweegt en dat je voldoende rust pakt. Je zal merken dat voldoende bewegen je helpt met afvallen, je gelukkiger voelen en de stress vermindert. Maak het jezelf niet te lastig om te starten met bewegen. Een rondje door de buurt lopen is al een mooi begin. Maar je kunt ook zoeken naar leuke groepjes gelijkgestemden om je bij aan te sluiten. Hoe dan ook zorg dat je het leuk vindt en zorg voor afwisseling. Want dat zorgt ervoor dat je het makkelijk volhoudt.