Velen van ons weten dat bewegen belangrijk is. Zeker wanneer je dat in het dagelijks leven een stuk minder doet. En naarmate de jaren voorbij vliegen wordt bewegen ook steeds belangrijker. Niet alleen om gezond te blijven, maar ook om langer te kunnen blijven genieten van de dingen die je graag doet. Klinkt natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar hoe begin je met bewegen? Dat lijkt soms best lastig. In de eerste plaats komt dat omdat we vaak de lat direct veel te hoog leggen voor onszelf. Daarom geven wij je 10 tips om te starten met bewegen. Niet moeilijk en vooral ook erg leuk!

In dit artikel lees je meer over:

 

Wat is het belang van bewegen?

Naarmate de jaren vorderen neemt het verouderingsproces van je lichaam toe. Doe je niks dan zal dit in hetzelfde tempo door blijven gaan. Met als gevolg dat je minder mobiel wordt en dus minder van het leven kunt genieten. Bewegen zorgt ervoor dat je het verouderingsproces afremt. Spieren en botten blijven sterker en je hebt een verminderde kans op chronische aandoeningen.

 

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van bewegen?

De gezondheidsvoordelen van bewegen zijn talrijk. Zo zorgt bewegen voor een betere conditie, sterkere spieren en botten, minder kans op hart- en vaatziekten. Het loont dus echt om te gaan bewegen.

 

Moet ik bewegen om af te vallen?

Om af te vallen moet je minder calorieën innemen dan dat je verbruikt. Theoretisch gezien val je af als je hetzelfde blijft eten, maar meer beweegt. En als je gelijk blijft bewegen en minder gaat eten. Een overwogen middenweg, waarbij je het eetpatroon iets aanpast en meer gaat bewegen, heeft de voorkeur. Maar meer bewegen is dus niet perse noodzakelijk om af te vallen. 

 

Hoe start ik met bewegen?

Stel jezelf een haalbaar gezondheidsdoel en leg de lat in het begin zeker niet te hoog. Zoek vervolgens naar een manier waarop je dat het leukst vindt om te realiseren. Je hoeft dus niet te wandelen als je dat niet leuk vindt. Heeft fietsen de voorkeur of misschien een andere manier om lekker in beweging te zijn doe dat dan. Zorg er wel voor dat je makkelijk kunt starten met bewegen. Het is een belemmering wanneer je teveel voorbereidingstijd nodig hebt. Zoek iets dat je snel kan doen wanneer je daar zin in hebt. 

Enkele voorbeelden van eenvoudige manieren om te bewegen zijn:

  • Wandelen
  • Fietsen
  • Golfen
  • Zwemmen
  • Een flink stuk met de hond wandelen
  • Tuinieren

Het helpt ook om samen met anderen te bewegen. Dat maakt bewegen niet alleen leuker, maar door elkaars aanwezigheid stimuleer je elkaar.

 

Hoe vaak moet ik bewegen?

Het maakt niet uit hoe oud je bent. De beweegnorm is voor iedereen, jong en oud, hetzelfde. VitaalPlus adviseert je om 7 dagen per week 30 minuten per dag gematigd intensief bewegen. Dat betekent dat de ademhaling en hartslag hoger zijn dan normaal, maar dat je nog wel een gesprek met iemand kunt voeren.

 

10 tips – Meer bewegen in het dagelijks leven

Om dagelijks meer te bewegen hebben we een aantal tips voor je. 

Tip 1. Zorg ervoor dat je iedere dag op een vast moment kiest om te bewegen. Zo maak je er iedere dag bewust tijd voor vrij en kan er niet iets tussenkomen.

Tip 2. Kies iets dat je leuk vindt. Je hoeft niet te doen wat anderen doen. En de ene manier van bewegen is niet beter dan de andere. Wanneer je iets leuk vindt, kost het je minder moeite om het vol te houden. Sterker nog de kans is groot dat je het juist vaker gaat doen. 

Tip 3. Laat je begeleiden door een professional. Wanneer je begint met bewegen is het belangrijk dat je niet teveel doet en de juiste intensiteit kiest. Je loopt dan het risico op blessures. Je kunt ervoor kiezen om een (wandel)coach of personal trainer op te zoeken. Maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor het beweeg abonnement van VitaalPlus. Onze programma’s zijn afgestemd op senioren en daarmee ideaal om te beginnen met bewegen.

Tip 4. Beweeg samen of zoek een groepsverband op. Dit maakt bewegen namelijk een stuk leuker en het groepsgevoel is een goede stok achter de deur. Daarmee wordt de kans op stoppen een stuk kleiner en zeg nou zelf, het is toch ook veel gezelliger samen?

Tip 5. Wandel of fiets naar de supermarkt. Natuurlijk is dat niet handig wanneer je weekboodschappen haalt, maar voor kleine boodschappen tussendoor is het ideaal om lekker te bewegen. Pak eens de fiets of wandel naar de supermarkt.

Tip 6. Neem de trap. Een hele simpele manier om meer te bewegen is om de lift of de roltrap niet te gebruiken, maar de trap te nemen. Die is vaak ook nog eens minder druk.

Tip 7. Was zelf je auto. Het zijn de kleine dingen die het doen. Maar ook hierdoor beweeg je meer. De wasstraat is sneller en kost minder moeite. Maar door zelf je auto wassen met een emmer en spons beweeg je meer. En je bespaart nog geld ook!

Tip 8. Parkeer niet voor de deur. Natuurlijk is het lekker om vlak voor de deur te parkeren. Maar zet je auto eens achteraan op het parkeerterrein. Hierdoor beweeg je toch meer op momenten dat je de auto pakt.

Tip 9. Speel vaker met je kleinkinderen. Naast dat ze het leuk vinden om met opa en oma te spelen is het een ideale manier om meer te bewegen. Je combineert het aangename met…het aangename.

Tip 10. Maak een actieve afspraak met vrienden of familie. Tijd om bij te kletsen? Ga dan niet samen op de bank zitten, maar spreek eens buiten af en maak een wandelafspraak. Zo geniet je niet alleen van het samen zijn, maar ook van de buitenlucht. En na afloop kan je natuurlijk alsnog dat kopje koffie doen.

 

Conclusie

Om langer van het leven te kunnen genieten is het belangrijk om te bewegen. Zo rem je het verouderingsproces af. Blijven spieren en botten sterker en vermindert het de kans op chronische aandoeningen. Zoek vooral iets dat je leuk vindt om te doen. Zo houd je bewegen het langst vol en kost het je minder moeite. Samen bewegen is niet alleen leuk, maar ook een goede stok achter de deur. Zoek bewegen niet alleen in activiteiten zoals wandelen en fietsen, maar juist ook in kleine dingen zoals wandelen naar de supermarkt en traplopen. Zo maak je ongemerkt meer meters dan normaal.