Waarschijnlijk heb je weleens gehoord van de beweegrichtlijn, maar heb je net als veel anderen niet echt een beeld van wat dat inhoud en betekent voor je leven. Maar wil je gezond ouder worden en blijven genieten van het leven dan is het wel belangrijk om te blijven bewegen. Waarom dat zo is, wat de beweegrichtlijn is en hoe je daar aan kunt voldoen leggen wij je uit in dit artikel.

 

In dit artikel gaan we uitvoerig in op de volgende vragen:

 

Waarom moet ik bewegen?

Ten eerste is het belangrijk om te bewegen omdat je je er beter door gaat voelen. Waardoor het leven leuker wordt en blijft. Het is ook erg goed voor je humeur . Maar wanneer we het hebben over de positieve fysieke aspecten levert het je een tal van voordelen op. Zo is bewegen erg belangrijk voor je conditie. Maar het vermindert ook de kans op bv botontkalking en hart- en vaatziekten. En regelmatig bewegen zorgt ervoor dat je mobiliteit en kracht verbetert waardoor je ook je lichaam meer kunt belasten. In andere woorden je kunt langer blijven doen wat je echt leuk vindt en daardoor meer genieten van het leven.

 

Wat is de richtlijn voor bewegen?

De beweegrichtlijn is minimaal 30 minuten per dag gematigd intensief bewegen. Dat geldt dus voor 7 dagen in de week. En kan soms best een opgave zijn om dat vol te houden. Maar daar hebben de later in dit artikel een aantal slimme tips voor.

 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik voldoe aan de beweegrichtlijn?

Je maakt het jezelf het makkelijkst door dagelijks een vast moment te plannen  om te gaan bewegen. Zo zorg je ervoor dat het snel in je leefpatroon zit en het een automatisme wordt. Ook is het belangrijk om iets te kiezen dat je echt leuk vindt. Want niemand wordt gelukkig van iets tegen de zin in doen. En begin vooral rustig aan als je niet gewend bent om regelmatig te bewegen. Leg de lat niet te hoog en bouw het rustig op. Is 30 minuten per dag teveel? Begin dan eens met 10 minuten en doe er iedere week een paar minuten bij.

 

Is de richtlijn voor bewegen voldoende of moet ik meer doen?

De beweegrichtlijn is natuurlijk een algemene richtlijn. Dat betekend dat het voor iedereen, jong en oud, dik en dun, een goede basis is. Maar afhankelijk van je conditie en doel kan het zijn dat het advies anders luidt. Wat het advies in jou geval is is dus lastig te zeggen. Wil je weten waar je staat en wat je moet doen? Raadpleeg dan een professional zoals een personal trainer of een fysiotherapeut. 

 

Is de beweegrichtlijn voor iedereen hetzelfde?

In beginsel is de beweegrichtlijn voor iedereen hetzelfde. Echter, afhankelijk van je conditie, belastbaarheid en doel kan het zijn dat het (persoonlijke) beweegadvies anders is.

 

Zijn er andere beweegrichtlijnen wanneer je ouder wordt?

Er zijn geen andere richtlijnen per leeftijdscategorie. De beweegrichtlijn is bedacht om te voldoen aan een minimale eis voor een gezondere leefstijl. Maar naarmate je ouder wordt verandert ook je lichaam. De belastbaarheid en energiebehoefte neemt af. Dus om ook de veroudering bij te blijven of zelfs af te remmen doe je er wel verstandig aan om regelmatig te bewegen. Meer mag altijd maar zorg ervoor dat je voldoende rust neemt en je lichaam niet overbelast.

 

Hoe kan ik het beste beginnen met bewegen?

Je kunt het beste beginnen door het gewoon te gaan doen. Maar je maakt het wel makkelijker voor jezelf door een doel te stellen en vaste momenten in de week in te plannen. Hierdoor creëer je een gewoonte en wordt het uiteindelijk steeds makkelijker om te blijven bewegen.

 

Moet ik mij direct aan de richtlijn houden? (of kan ik dit opbouwen?)

Afhankelijk van je conditie kun je je het beste direct aan de beweegrichtlijn houden. Als opbouw kun je beginnen met 3x 10 minuten bewust bewegen per dag en dat rustig uitbreiden naar 30 minuten in 1x. De intensiteit blijft gematigd intensief. Of je nu een goede conditie hebt of niet, je zoekt altijd naar een situatie waarin je hartslag licht stijgt en de ademhaling wat sneller gaat. Bij een betere conditie duurt het iets langer voordat je in die situatie komt dan bij een minder goede conditie.

 

Hoe maak ik het voor mezelf leuk om te bewegen?

Je maakt het voor jezelf leuk om te bewegen door iets te doen waar je goed in bent. Kies niet iets uit omdat het ‘gezond’ is. Dit zal je motivatie snel doen verdwijnen. En als je het leuk vind kun je ervoor kiezen om samen met anderen te bewegen. Je stimuleert elkaar om te blijven bewegen en het is natuurlijk ook veel gezelliger.

 

Hoe kan ik op een slimme manier snel voldoen aan de richtlijn voor bewegen?

Om snel te kunnen voldoen aan de beweegrichtlijn is er maar 1 manier die helpt en dat is NU beginnen. Plan meteen je eerste dag in en zoek een activiteit die je leuk vindt (en goed kan!)

 

Conclusie

Bewegen is belangrijk voor je gezondheid. De beweegrichtlijn van 30 minuten per dag geeft je een goede basis. Om dit eenvoudig vol te houden is het handig om iets te kiezen dat je leuk vind en om het op een vast moment op de dag te plannen. Hierdoor wordt het sneller een gewoonte. Je kunt er ook voor kiezen om samen met anderen te bewegen. Zo motiveer je elkaar, houdt je het langer vol en is het gezelliger. Houd je 30 minuten nog niet vol? Verdeel het dan over de dag. Bijvoorbeeld in 3 x 10 minuten.