Vaak wordt er gedacht dat wanneer je wilt afvallen dat je ook moet bewegen. Maar is dat eigenlijk wel zo en zo ja hoe vaak moet je bewegen om af te vallen? Er bestaan namelijk nog best wat misvattingen over. In dit artikel leggen wij je alles uit dat jij moet weten over bewegen in relatie tot afvallen.

In dit artikel lees je alles over:

 

Wanneer is er sprake van overgewicht?

Eenvoudig gezegd is er sprake van overgewicht wanneer je  meer weegt dan goed is voor je gezondheid. Een veel gebruikte methode is de Body Mass Index, ook wel bekend als BMI. Deze wordt bepaald aan de hand van de lengte en het gewicht. Maar voor een nauwkeurigere bepaling moet naar meer factoren worden gekeken. Denk daarbij aan de buikomvang, leeftijd, geslacht en lichaamsbouw.

 

Moet ik afvallen?

Is er bij jou overgewicht vastgesteld? Dan is het zeker verstandig om gewicht te verliezen. In het geval van overgewicht doe je er verstandig aan om af te vallen. Overgewicht kan namelijk leiden tot verschillende gezondheidsaandoeningen zoals diabetes, hersenbloedingen, trombose, artrose en zelfs bepaalde vormen van kanker.

 

Moet ik meer op mijn gewicht letten naarmate ik ouder word?

Bij ouder worden hoort ook een grotere inactiviteit en afname van spiermassa. Dit zorgt voor een lagere energiebehoefte. Als je hetzelfde blijft eten kom je dus aan. Ja, naarmate je ouder wordt moet je meer op je gewicht letten.

 

Moet ik bewegen om af te vallen?

Om af te vallen moet je minder energie tot je nemen dan dat je verbruikt. Je kunt met een zelfde eetpatroon en meer bewegen afvallen. Gezonder en minder eten heeft echter meer impact. Het is dus niet noodzakelijk om te bewegen, maar voor je algehele gezondheid is het natuurlijk wel beter.

 

Wat is de invloed van bewegen op afvallen?

Met bewegen creëer je een hogere energiebehoefte. Als je vervolgens niet de gehele energiebehoefte beantwoordt (dus niet extra veel gaat eten..) dan val je af. 

 

Hoeveel moet ik bewegen om af te vallen?

Hoeveel je precies moet bewegen hangt uiteindelijk af van het aantal calorieën (energiebehoefte) dat je per dag inneemt. Maar over het algemeen kan je stellen dat dagelijks minimaal 30 minuten gematigd intensief bewegen in combinatie met gezonder en minder eten je helpt bij het afvallen.

 

Hoe begin ik met voldoende te bewegen?

Vaak wordt direct gedacht aan lange wandelingen, hardlopen, en andere grote inspanningen. Dat kan echter de drempel om te starten alleen maar groter maken. Terwijl je juist met kleine veranderingen in het dagelijks leven al het verschil kan maken. Je kunt beginnen met voldoende te bewegen door vaker de fiets te pakken, meer en vaker te wandelen en bijvoorbeeld wat vaker de trap te pakken en klussen te doen in en om het huis. Wees actiever in en om het huis, loop eens vaker naar de supermarkt, dat soort kleine veranderingen maken het makkelijker om te beginnen met bewegen.

 

Wat kan ik thuis doen om te bewegen?

Om thuis te bewegen kun je wat vaker de trap op gaan, meer klussen in en om het huis oppakken en meer wandelmomenten pakken. Maar je zou ook vaker het vuil, oud papier en flessen kunnen wegbrengen. En doe dat dan vooral wandelend. Ook dit zijn extra beweegmomenten die je eenvoudig kunt meepakken.

 

3 tips om af te vallen door meer te bewegen

Tip 1 Beweeg iedere dag

Beweeg minimaal 30 minuten per dag, om af te vallen kan dat ook tot 60 minuten gematigd intensief zijn.

Tip 2 Verander je eetgewoontes

Je hoeft niet compleet je dagelijkse maaltijden om te gooien. Maar probeer eens net wat andere keuzes te maken. Eet minimaal hetzelfde, maar liever minder en gezonder.

Tip 3 Doe wat je leuk vindt

Om bewegen langer vol te houden is het belangrijk dat je iets doet dat je leuk vindt. Dat kan een leuke activiteit zijn, maar ook door bijvoorbeeld samen met anderen te gaan bewegen.