Dat bewegen goed is voor de gezondheid weten we allemaal. Dat wordt er van jongs af aan in geprent. Maar waarom is bewegen eigenlijk goed voor de gezondheid? Wat zijn de gezondheidsvoordelen en wanneer wordt het ongezond? In dit artikel vertellen wij je alles over de invloed van bewegen op je gezondheid.

In dit artikel lees je alles over:

 

Het belang van bewegen voor mijn gezondheid?

Bewegen is belangrijk voor de gezondheid omdat het de kans op chronische ziekten verkleint. Denk bijvoorbeeld aan het voorkomen van hart- en vaatziekten. Maar ook een verminderde kans op botontkalking, een hoge bloeddruk, diabetes type 2 en overgewicht.

 

Wat betekent dit voor mijn lichaam?

Door regelmatig te bewegen houd je jouw lichaam gezond. Je hebt minder last van fysieke ongemakken en kan daardoor prettiger leven.

 

Wat betekent dit voor mijn geest?

Bewegen is ook erg belangrijk voor de geest. Door regelmatig te bewegen verminder je namelijk stress, depressie en angst. Verder kan het helpen tegen de eenzaamheid. Door te bewegen voel je je gelukkiger en kom je sneller gelijkgestemde mensen tegen.

 

Word ik ouder door meer te bewegen?

Van bewegen word je ouder omdat het het verouderingsproces vertraagd. Het lichaam blijft langer belastbaar. Daardoor wordt je niet alleen ouder, maar verhoog je ook de kwaliteit van leven.

 

Kan ik dingen langer volhouden door meer te bewegen?

Over het algemeen kun je dingen inderdaad langer volhouden wanneer je meer beweegt, maar dat gaat niet op voor alles. Als je veel wandelt dan conditioneer je het lichaam in die activiteit, maar daardoor houd je niet ineens een til activiteit langer vol. Om kunnen blijven genieten van het leven is het dus belangrijk om te zorgen dat je hele lichaam in een goede conditie blijft. Variatie in bewegen is daarbij erg belangrijk. De beweegprogramma’s van VitaalPlus zijn daar specifiek op ingericht.

 

Moet ik mijn leefstijl ook aanpassen?

Een gezonde leefstijl is een goede combinatie vinden tussen voldoende bewegen en gezonde voeding. Het is niet zo dat alleen meer bewegen of alleen een gezond eetpatroon de gewenste verandering brengt. Het een kan niet zonder het ander. Wil je gezonder leven en gezond oud worden dan is een gezonde leefstijl essentieel.

 

Moet ik meer bewegen als ik ouder word?

Wanneer je de richtlijn aanhoudt van dagelijks 30 minuten bewegen dan hoef je niet nog meer te gaan bewegen. Belangrijk is dan om in beweging te blijven! Vaak zie je dat men naarmate men ouder wordt, minder gaat bewegen. Dan is het verstandig om toch weer meer te gaan bewegen. Vind je het lastig omdat vol te houden? We schreven een artikel met 5 tips over hoe je bewegen eenvoudig volhoudt.

 

Wat zijn slimme manieren om te beginnen met bewegen?

De meest gemaakte fout bij het beginnen met bewegen is om de lat veel te hoog te leggen. Hierdoor is de overgang van niet naar wel bewegen te groot en is het veel moeilijker om gemotiveerd te blijven. Begin daarom met kleine veranderingen in het beweegpatroon. Elke dag een klein beetje meer, of een keer extra de trap nemen. Door iets meer moeite te nemen kun je ook makkelijk een verandering aanbrengen. Loop een halte verder om op de bus te stappen of fiets eens naar een supermarkt iets verderop of loop de trap drie keer op en af. Wil je meer tips? We schreven een blog met 10 tips om te beginnen met bewegen.

 

Wat kan ik het beste wel en niet doen?

Wanneer je gezonder wilt leven is het belangrijk om bewegen vol te houden. Wat je het beste kunt doen is rustig aan beginnen. Zo zorg je ervoor dat je makkelijker gemotiveerd blijft. Maar loop niet te hard van stapel te snel en te veel bewegen zonder voldoende rust zal de kans op blessures vergroten.