Ben je eenmaal vol goede moed begonnen met bewegen dan is de volgende uitdaging om het ook lang vol te houden. Het liefste stop je natuurlijk helemaal niet meer. Maar verleidingen en excuses liggen op de loer. In dit artikel geven wij je een aantal tips hoe jij ervoor zorgt dat je bewegen dit keer wel volhoudt. En geloof het of niet dan hoeft niet moeilijk te zijn.

In dit blog lees je meer over:

 

Waarom is het belangrijk om bewegen vol te houden?

Blijven bewegen is cruciaal voor je gezondheid. Bewegen heeft een groot aantal gezondheidsvoordelen. Het vermindert onder andere de kans op chronische aandoeningen. Wanneer je weer stopt met bewegen nemen deze voordelen meteen weer af.

 

Hoe houd ik bewegen vol?

Plezier is de belangrijkste factor. Zoek dus iets dat je leuk vindt. Het is onjuist dat de ene vorm van bewegen meer voordelen heeft dan de andere. Maar de angst voor de nadelige gevolgen van niet bewegen kunnen ook een goede motivatie zijn om het vol te houden.

 

Hoe maak ik bewegen leuk voor mezelf?

Om bewegen leuk te maken voor jezelf is het verstandig om activiteiten te doen die je zelf kiest, waar je goed in bent en dus ook sneller een bevestiging en waardering van anderen voor krijgt. Dit geeft de gewenste voldoening.

 

Hoe vaak moet ik minimaal bewegen?

Ongeacht je leeftijd of fysieke gesteldheid geldt dezelfde beweegnorm. VitaalPlus adviseert je om minimaal 7 dagen in de week 30 minuten per dag gematigd intensief bewegen om te profiteren van de gezondheidsvoordelen.

 

Moet ik naar de sportschool om te bewegen?

Nee, het is niet noodzakelijk om naar de sportschool te gaan. Er zijn tal van verschillende manieren om te bewegen die goed zijn voor je gezondheid. Matig intensieve activiteiten zijn eenvoudig in en om het huis te doen. Bijvoorbeeld wandelen, maar ook tuinieren. 

 

Hoe kan ik thuis makkelijk meer bewegen?

Om thuis makkelijk meer te bewegen kun je diverse dingen doen. Allereerst, creëer een plek waar je eenvoudig wat oefeningen op de plaats kan doen (al dan niet met behulp van materialen zoals gewichtjes en een matje) Neem extra vaak de trap, pak de fiets of wandel ipv de auto. Maar je kunt ook een beweeg abonnement op VitaalPlus nemen. Hierin vind je tal van programma die jou helpen om te bewegen en die eenvoudig op iedere plek met internet te bekijken zijn. Vanaf een mobiel, laptop of tablet.

 

5 tips om bewegen vol te houden

Tip 1: Maak bewegen leuk

Het is zo simpel als dat. Maar als je iets leuk vindt dan doe je het vaker en kost het je geen moeite om het regelmatig te doen. 

Tip 2: Zorg voor de juiste intensiteit

Wanneer het te zwaar is moet je een te grote inspanning leveren. Die kan ten koste gaan van je motivatie. Het is immers leuker om iets te doen dat je makkelijker volhoudt. En zwaarder is niet altijd beter. Het gaat om de juist intensiteit.

Tip 3: Kies zelf je activiteit. 

Wanneer je zelf een of meer activiteiten kiest vind je die logischerwijs leuker om te doen en hou je ze ook langer vol.

Tip 4: Ga samen bewegen

Een activiteit wordt al snel leuker wanneer je het samen doet. Ben jij gevoelig voor gezelschap? Zoek dan iemand op en ga lekker samen bewegen. Dat is ook nog eens veel gezelliger en je hebt een goede stok achter de deur.

Tip 5: Zorg voor afwisseling

Wanneer je een bepaalde activiteit altijd op dezelfde manier uitvoert wordt het eentonig. Afwisseling zorgt dat iets spannend, leuk en uitdagend blijft. Je kunt er dan voor kiezen om een andere activiteit te doen. Zoals fietsen als je vaak wandelt. Maar je kunt er ook voor kiezen om een bepaalde activiteit anders uit te voeren. Ga je graag wandelen? Kies eens een ander rondje in de buurt of ga eens naar het strand, bos of park.